- prokee -

Fahren. Tanken. Fahren.

Az NDK autóiparát elsősorban a Trabantról és a Wartburgról ismerjük, és persze beugorhat még a dombnak felfelé haldokló IFA, a gyakran sík úton is halálhörgést hallató szénné pakolt Barkas. Rutinosabbaknak a Robur, Multicar, motoros alkatoknak a Simson és MZ is felbukkan, amikor elindul a keletnémet Kopfkino.

Ettől az NDK autóipara azért jóval szélesebb skálán mozgott, de a többi típusról többnyire csak homályos, veteránautós fórumokból vagy Facebook-csoportokból felszívott félig, vagy teljesen hamis kép él még a tájékozottabb autóbuzik fejében is. Ennek egyik legerősebb példája az AWZ P70.

p70.JPG

A név: AWZ P70

 

Csak P70. Így, egyszerűen kötőjel nélkül, hiszen a logón és minden gyári kiadványon is így szerepel. Jelentése egyszerű, a P a Personenkraftwagen, azaz személyautó rövidítése, a 70 pedig a 700 köbcentis (egészen pontosan 690), kétütemű, kéthengeres motorra utal.

p70_logo.jpg

Fontos még, hogy Trabant P70-ként említeni is hiba, hiszen a Trabant név jóval később érkezett. Ahogy a címben is látható, a "hivatalos" márkanév AWZ, amely a VEB Automobilwerk Zwickau rövidítése. A zwickaui autógyár (ahol később a Trabantok is készültek) az évek során többször váltott nevet, de 1955 és 1958 között, tehát nagyjából a P70 teljes gyártási idején átívelve ezt a nevet viselte.

Persze nem végig, az NDK egyébként is viharos történetének a szóban forgó szakaszában különösen gyakori volt, hogy egyes nevek politikai vagy jogi megfontolások alapján egyszer csak eltűntek, felbukkantak, megváltoztak.

1955-ben, amikor az autó gyártásba került, a gyár neve még VEB Kraftfahrzeugwerk Audi volt. Így az első P70-ek még Audi P70 néven gurultak ki a (korábban valóban Audi-) gyár kapuján:

audip70.jpg(Fotó: Tobias Vogel)

Még ebben az évben új nevet kapott az üzem, mivel a nyugatra költözött "eredeti" Auto Union, amely az Audi nevet birtokolta, bírósághoz fordult a névbitorlás miatt. Így született meg az AWZ. Ez ki is tartott egészen 1958-ig, amikor új nevet kapott a gyár. Összevonták ugyanis a korábbi Horch műveket (ekkor VEB Sachsenring Kraftfahrzeug- und Motorenwerk Zwickau néven futott) és a korábbi Audi műveket (ekkor ugye már VEB Automobilwerk Zwickau).

Létrejött hát VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau néven a két nagy zwickaui autógyártó egyesülése, és ez a név és forma kitartott egészen 1990-ig, amikor az új idők hatására a név Sachsenring Automobilwerke GmbH lett, és maradt is egészen az 1993-as felszámolásig.

A P70-et ez már csak annyiban érintette, hogy a gyártás vége felé, 1958 végétől Sachsenring P70 néven futottak az autók. Ez azonban már nem igazán jelent meg sehol ilyen formában, maxiumum a forgalmi engedélyekben szerepelt ilyen kombinációban a név.

 

Projektek...

prokee, 2006.04.18. 21:45

(A bejegyzés eredetileg a http://www.prokee.hu/blog címen született, 2007. 08.22-én átmásolva a blog.hu-ra)

Sajnos (?) nem tagadhatom le, hogy Trabantfüggő lettem. Újra és újra belefogok valami webes projektbe (már amenyire ez a szó passzol ide, én kicsit fellengzősnek érzem, de jobbat nem tudok), de valahogy mindig Trabant-közeli élmény lesz belőle :)

Anno valamikor 1999 végén, 2000 elején kezdtem bele, tökéletes analfabétaként. Némi Word-használattal sikerült előállítanom a világ egyik legigénytelenebb honlapját, iszonyú, szemet kifolyató fekete-citromsárga összeállításban, de igen érdekes Trabantos képekkel. Szerencsére erről nem maradt fenn archívum (bezúzatta az ENSZ Tömegpusztító Fegyvereket Ellenőrző Bizottsága :) )

Aztán szerencsére rájöttem, hogy lehet ezt úgy is, hogy némi tartalommal megtöltöm, kevésbé khmmm.... figyelemfelkeltő színekkel olvashatóvá is teszem :)

A repertoár nem sokkal később kibővült, nekiláttam a Trabant-Wartburg Klub honlapjának is, valamikor 2000 nyár végén, majd az év végén elindult jelentős méretű Autó-Motor újsággyűjteményem megörökítésére szánt lapom is.

Aztán kis tárhely-problémák után egy gyors huszárvágással Sherif segítségével összevontuk a három lapot úgy, hogy vagy 10 különböző ingyenes tárhelyről szedegette a file-okat - nem csak a letöltendőket, hanem a megjelenített oldalakat is. Elég vicces munka volt, de gyakorlatilag 2004 végéig így üzemelt a lap, különösebb technikai malőrök nélkül.

2004-ben már olyan szintre nőtt a látogatottság, hogy vállalni kellett a felnőttséget. Nyár elején egyhónapos próbaüzemmel indult el a portál, majd szeptember 1-től saját tárhelyre költöznünk Lustee segítségével, november 1-től pedig saját domainnéven lettünk elérhetőek.

2005 végén kisebb háború tört ki az interaktív szolgáltatások klubtagokra történő korlátozása miatt, erre bezártam az egészet. Nagyjából két hét szünet után újraindult az ismét kettébontott vonal. A http://www.trabantklub.hu címen futott tovább a statikus rész, kis késéssel pedig elindult a http://prokee.trabant.hu, ahová a dinamikus részek költöztek át (fórum, hirdetések, stb...).

 


 

Persze emellett egy csomó egyéb dologba fogtam az idők során:

Saját domain - prokee.hu

Az Alsóörsi Nyári Találkozó lapja

p70.hu - Tiberius szerkesztésében, pusztán a technikai támogatást nyújtom

Na meg persze a legújabb, ehhez linket nem adok, mert éppen készülőben van: 

Nagy Trabant-Wartburg Regiszter :)))

Na meg persze, hogy ne unatkozzak véletlenül sem, ha semmi más dolgom sem lenne, itt van ez a blogolás téma :)))

Kellene már valami egyéb is, asszem bele kellene magam ásnom a magfizikába, vagy a konyhaművészetekbe, vagy esetleg a feng-shuiba :)))

 

Címkék

1.1 (3) 2007 (4) 500 (4) 50years (5) Kriebstein (2) Németország (2) Sachsen (2) Abarth (2) Ablaktörlő (2) Akrobatika (3) Alfa (3) Alkatrész (2) Alpine (2) Alsóörs (8) Anyád (3) Aranykezű (2) Arc (3) Auchan (2) Audi (2) Auto (3) Autobuzik (4) Autó (137) Autódoktor (2) Autópálya (5) Balatonakali (2) Baleset (9) Bamako (3) Baromállat (8) Beag (3) Belga (2) Belsöség (3) Belsőség (3) Benzinkút (2) Biztosítás (4) Blog (12) Bmw (9) Bontó (2) Bovito (2) Breakdance (2) Budapest (4) Buran (4) Camptourist (5) Carrera (2) Chrome (2) Chrysler (2) Commodore (3) Csernobil (3) Csomagtértető (5) Ddr (4) Drezda (2) E32 (4) E85 (4) Englishrussia (3) F*szkivan (40) Facebook (2) Farsang (2) Felújítás (8) Ferrari (4) Fiat (5) Film (5) Ford (3) Forma1 (9) Fotó (5) Félkegyelmű (2) Füsti (2) Ghia (2) Gif (2) Giulietta (2) Google (4) Haj (2) Hajtány (2) Hamilton (3) Hellókarácsony (7) Horch (3) Háború (3) Hétvége (2) Hó (3) Hülyeállat (71) Hűtő (2) Ikarus (2) Index (3) Iwiw (6) Jogosítvány (2) Jogszabály (2) Játék (3) Karmann (2) Karácsony (2) Kirándulás (4) Klub (2) Kocka (2) Komment (2) Kretén (2) Kultúra (6) Költözés (2) Könyv (4) Közlekedés (33) Lada (3) Lamborghini (3) Lancia (2) Leltár (2) Lewis (3) Link (2) Loituma (2) Lol (9) Lowtyo (3) Lánglovagok (3) M6 (3) Madonna (3) Mercedes (2) Mikulás (2) Motor (2) Motorosfutár (2) Mozi (6) Multicar (2) Munkahely (2) Mátra (2) Média (4) Napi_meló (6) Ndk (10) Nyaralás (5) Német (3) Nő (2) Oka (2) Olaszország (5) Orosz (16) Orr (24) Park (3) Parkoló (5) Party (3) Partyarcok (4) Partyfotó (4) Partyretard (3) Pc (2) Photoshop (3) Plus/4 (2) Pobjeda (2) Porsche (3) Posta (2) Poén (30) Projekt (2) Prokee (44) Prokee.hu (2) Prototípus (3) Prototípusok (3) Punk (3) Póló (2) Raikkonen (2) Recsk (2) Reklám (5) Renault (2) Retro (32) Romeo (2) Rtl (2) Rubik (2) Ruckwarts (2) Sachsenring (3) Shuttle (2) Spider (2) Splash (2) Steyr (2) Stratos (2) Suzuki (10) Swift (5) Szilánkok (3) Szovjet (3) Szovjetunió (3) Százhalombatta (8) Sírkő (2) Találkozó (17) Tank (2) Tatra (2) Tc_gyorsulás (2) Technika (63) Telefon (2) Tesco (5) Totalcar (12) Trabant (95) Traktor (2) Tramp (2) Tuning (18) Tv (2) Tél (3) Tévhitek (2) Tököl (3) Történelem (4) Tűzoltó (3) Tűzoltóság (3) Usb (2) Utazás (2) Utánfutó (3) Vasút (4) Vasúttörténeti (3) Velence (3) Vers (2) Veterán (9) Viasat3 (2) Video (14) Videopályázat (3) Villamos (2) Vizsga (2) Voyager (2) Vw (7) Vásárlás (2) Wartburg (9) Web (16) Webshop (2) Wiper (2) Zene (11) Zwickau (8) árvíz (2) érd (3) érdekes (62) űrprogram (3) űrsikló (3)