Nem az első kísérlet volt ez, a Szerpuhovi Motorgyár (SMZ) 1939-es alapítása után számtalan modellel örvendeztette meg a motorizációt áhító hátrányos helyzetűeket. A Totalcaron is bemutatott SZ-A, a gyakran valamiféle Zaporozsec- prototípusként azonosított, pedig szériában készült SZ-D, vagy a számtalan verzióban előállított, IZS blokkal, egyedi igényekre épített miniautók különböző variációi és utódai egészen 1995-ig készültek itt.
Persze ezek nem tűntek "igazi" autónak, gyakorlatilag guruló esernyőként funkcionáltak. Igények persze nem csak a fogyaasztói társadalmakban támadnak, előbb-utóbb muszáj volt (legalább látszólag) tisztességes autókat előállítani a hendikeppel rendelkező állampolgároknak...
1956-ban a NAMI (Autó- és Motorkerékpár Tudományos Kutatóintézet) az Irbitszki motorkerékpárgyárral (=Ural) együttműködve kifejlesztette az IMZ-NAMI-A50 Belka nevű kisköbcentis járművet.
A farmotoros, 3.3 méter hosszú autó eltért a többi autótól, a korra nem jellemző „vagon” kivitellel. Az első ülésekbe beülni a karosszéria orrának előrebillentésével lehetett, a hátsó üléseket a jobb oldalon található nagy ajtón keresztül lehetett elfoglalni.
Néhány jellemző: 10” kerekek független felfüggesztése, fékek és kuplung hidraulikus működtetése, kéthengeres léghűtéses motorkerékpár motor (IMZ-M-72). Tömeggyártásba a Belka nem került, a prototípusokat pedig megsemmisítették.
Műszaki adatok:
(a gyártás kezdetén)
Motor: Négyütemű, soros, karburátoros, kéthengeres, 644 ccm. Maximális teljesítmény 30LE (22kW) 5600 f/p forfulaton, 46 Nm 3200 f/p fordulaton.
Sebességváltó: 4 sebességes, kézi, padlóváltó
Futómű: elől független, McPershon felfüggesztés, hátul merev tengely csavarrugókkal, elsőkerékhajtás.
Fékberendezés: elöl tárcsa, hátul dobfék, hidraulikus rendszer
Teljesítmény/súly arány: 0.0472 LE/kg
Ülőhely: 4 személynek
Méret és súly:
Súly: 636 kg
Teljes hossz: 3.210 mm
Teljes szélesség: 1.430 mm
Teljes magasság: 1.410 mm
Alváz magassága: 160 mm
Most akkor Kamaz, ZMZ, ZMA, Lada, SeAZ, mi van ???
Egyik sem, és mindegyik. Eredetileg az autó a Lada Oka nevet kapta a keresztségben, és ezen a néven ismerik (már aki ismeri egyáltalán...) A Lada gyárban viszont valójában sosem készült, a gyártás a Kamaznál indult, így az adattáblán ezek az autók a Kamaz nevet viselték. A SeAZ-nál készült autók az ottani adattáblát kapták.
Az autóra viszont a gyárban kizárólag az OKA felirat került fel, tehát illik szimplán ezen a néven szólítani.
VAZ-11113 OKA
(gyári adatok)
Motor:
VAZ-1113 benzines, karburátoros, elöl, keresztben.
Kéthengeres, négyütemű, soros, 750ccm-es.
Kompresszió : 9,9
Szelepek száma : 4
Maximális teljesítmény: 32,0/23,5/5000 LE/kW/ford/perc
Maximális nyomaték: 52,3/3000 NM/ford/perc
Sebességváltó:
4-fokozatú, mechanikus
Áttételi arányok :
I - 1:3,70
II - 1:2,06
III - 1:1,27
IV - 1:0,90
R - 1:3,67
Végáttétel: 1:4,54
Futómű:
Elsőkerékhajtás.
Elöl MCPershon felfüggesztés, keresztlengőkarokkal, bekötő szárakkal, stabilizátorral.
Hátul félig független, rugós, kötött lengőkarokkal
12" acél keréktárcsák, 135/81R12 gumiabroncsok
Fékberendezés:
Elöl tárcsa, hátul dobfék, hidraulikus, kétkörös fékrendszer, mechanikus rögzítőfékkel.
Karosszéria:
3 ajtós, 4 személyes hatchback
Csomagtér térfogat: 210 l (hátsó ülések lehajtva - 650 l)
Menetkész tömeg: 645 kg
Maximális tömeg: 985 kg
Maximum sebesség: 130 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 24,0 s
Fogyasztás (90/120/város): 4,5 / 7,1 / 5,8 l/100 km
Üzemanyagtartály: 30 liter
Üzemanyag: min 92. oktánszámú benzin
Méretek :
Hosszúság 3200 mm
Szélesség 1420 mm
Magasság 1400 mm
Tengelytáv 2470 mm
Keréknyomtáv 1214 mm elöl, 1204 mm hátul
Hasmagasság: 150 mm
(Az orosz Autórevü magazinból
fordítás: Papp István, Szergej)
...és hogy mennyire kicsi ? Felül látható az autó a Trabant arányaihoz képest, alul emlékeztetőül ugyanez a Dacia 500 Lastun esetében. Kattintva kicsit nagyobbra nyílnak.
Törésteszt
Mint a legtöbb autót, az Oka-t is utolérte minden ex-szocialista autó végzete, a törésteszt. Természetesen utólag, hiszen az autó tervezésekor mondhatni nem volt szempont, hogyan viselkedik az autó egy baleset bekövetkeztekor.
Persze már akkor is létezett összecsukló kormányoszlop, a géptető hátsó részénél elhelyezett horog, ami az utastérbe hatolást igyekezett megakadályozni, ám utólag kiderült (ahogyan a Samara vagy a Tavria esetében is), hogy ezek inkább az újítási prémium bezsebelésére voltak alkalmasak, mint az élet- és balesetvédelemre.
"VAZ-11113 OKA
A mai „felmérő”-ben, a maga nemében, egy különleges autó szerepel. OKA – ez a legkisebb, leggyengébb, és legolcsóbb a hazai (Oroszország - ford.megj.) autók közül. Egyébként csak a méreteiben kicsi, az életkora – autómércével – már nyugdíjas: az OKA-t már 12 éve gyártják (2002-ben - ford.megj.).
Manapság az OKA-k egyharmadát Szerpuhovban gyártják, a maradék kétharmadot Naberezsnije Cselniben. Szerpuhov egy Moszkva környéki város a Nara folyó partján, nem messze az Oka folyóbol való torkolatából. Naberezsnije Cselni a Volga folyó partján fekvő ipari város. Többek között a KAMAZ autógyáráról híres (KAMAZ = Kamszkij Avtomobilnij Zavod = Kámai autógyár). 2001-ben összesen 56538 darabot gyártottak. A felszereltség választéka szegényecske. A szín mellett talán csak a kézvezérlésű kivitelt lehet választani, mozgáskorlátozottak részére. Jelenleg az OKA-t egyetlen, 750 cm3 motorral szerelik (a „fele” a VAZ 2108 1,5 literes motorjának) és négyfokozatú mechanikus váltóval. A tesztelt OKA-nak (amit a soron következő EURONCAP töréstesz miatt vettünk) van hátsó szélvédőfűtése és –törlője, sőt, még kalaptartója is. Jobb külső visszapillantó tükör nincs rajta, a biztonsági övek helyett pedig csak 2 darab „szíj” van. Ezért az autóért mi 2300 USD-t fizettünk."
(Az orosz Autórevü magazinból
fordítás: Papp István, Szergej)
A törésteszten két autót vizsgáltak, egy-egy szerpuhovi és egy Naberezsnyije Cselnyiben gyártott darabot. Utóbbi egy hajszálnyival jobban teljesített. Persze ez meglehetősen szubjektív, hiszen oly mindegy, hogy miután a sofőr meghalt, eltörik-e még a combcsontja vagy alkaron veri-e a kormányoszlop...
"Nem sok jót várhatunk, ha egy kisautót 64 km/h sebességgel egy akadálynak ütköztetünk, főleg, ha az akadály nem deformálható. Összesen három méter van az autó orra és háta között, apró utastér óriási ajtókkal, amelyekben nincs oldalütközés elleni védelem. A halál kapszulája ? Nosza, próbáljuk ki !"
(Az orosz Autórevü magazinból)
Na de tényleg, hogy jön ide a Zaporozsec ?
Minden mindennel összefügg. Pláne a tervgarázdálkodás által tökéletesen megkevert szocialista autógyártásban.
1956-ban a SZU autóipari minisztériuma döntésére a MZMA gyár (jelenleg Moszkvics autógyár) elkezdte egy mini autó kidolgozását, a Fiat 600 konstrukciós alapelvei mentén. Az első kísérleti példányok már 1957 októberében lettek összeszerelve – nekik a Moszkvics-444 típusszámot adták. Először az autót az Irbitszki motorgyár MD-65 750 cm3 boxermotorjával tervezték szerelni, de végül a NAMI-ban kifejlesztett V-elrendezésű négyhengeres, léghűtéses 23 LE motornál döntöttek. A SZU miniszteri tanácsának döntése alapján, a kisköbcentis autó gyártása a Zaporozsjei „Kommunar” kombájn gyárban bontakozott ki, ahová át is adták az összes dokumentációt. A ZAZ-965 széria autó sajátos nevet kapott: Zaporozsec. Az olcsó Zaporozsec jól jött a háznál és hamar hiánycikké vált. Megjelent a kézivezérlésű kivitel mozgáskorlátozottak részére. 1962-ben a „púpos” kapott egy 887 cm3-es 27 LE motort, és megkapta az új ZAZ-965A típusszámot. Elkezdődött az export a szocialista tábor országaiba és Finnországba, ahol az anekdoták hősét Yalta kereskedelmi néven értékesítették. Miután Zaporoszjéban elkezdték a „füles” sedan gyártását, a kisköbcentis autók osztályában megint vákuum keletkezett. Így került ismét előtérbe a miniautók iránti igény, amelyet csak jóval később, az OKA-val sikerült többé-kevésbé kielégíteni.
(Megjegyzendő, hogy nálunk 1965-ben mutatták be a 965 típust, ám a KERMI minőségi kifogásokra hivatkozva nem engedélyezte a forgalmazását. Mai fejjel szinte elképzelhetetlen, milyen iszonyatos problémák kellettek ahhoz, hogy a dicső Szovjetunió termékét ne engedjék az utakra...)
(Az orosz Autórevü magazinból
fordítás: Papp István, Szergej)
Az örök vesztes autója ???
Vitathatatlan praktikuma ellenére az OKA hazájában örök élcelődés tárgya. Nagyjából azt a szerepet tölti be, mint nálunk a Trabant, vagy régebben a Zaporozsec. Szükségautó, azoknak, akiknek másra nem telik, tartja az orosz folklór.
Ezzel együtt persze széles szubkultúrája alakult ki azok között, akik a praktikumot látják benne, vagy a szeretni való minimálautót - esetleg kihívást találnak abban, hogyan hozzuk ki a lehető legtöbbet a lehető legkevesebből.
Van, aki Photoshopban éli ki tuning-mániáját, van, aki élőben. Úgy érzem, mindkettő látványos :)
Persze a viccelődésnek is állandó táptalaja, leginkább a mérete révén. Ezt cáfolandó rendszeresen felbukkanó hír újabb és újabb utastömegek OKA-ba gyömöszölése :)
...és egy magyar OKA
Már a Dacia és a Skoda 1203 esetében is kerestem a lehetőséget, hogy egy "élő" autót körbefotózzak, de (eddig) nem jártam sikerrel. Az OKA sem tűnt esélyesebbnek, de végül sikerrel jártam. Ahogyan a netet túrtam újabb és újabb anyagok után, belebotlottam egy apróhirdetésbe.
Lada Oka
Nagy levegőt vettem, és felhívtam. A vonal másik végén az autó gazdája, Horváth Ferenc. Miután gyorsan tisztáztuk, hogy az autó még megvan, közöltem, hogy én biztosan nem akarom megvenni. Viszont nagyon szeretném körbefotózni, beleülni.
Ár: 100.000 Ft.
Gyártási év: 1993
Mûszaki év: 2007
Mûszaki hó: 5
Henger: 655
Üzemmód: Benzin
Km: 75000
Szin: Fehér
Állapot: Normál
Telefon: +36/20-5114439
Település: Románd
Meglepő módon szinte azonnal igent mondott, ezért szombat délután felkerekedtünk kedvesemmel, hogy megtegyük a köztünk és a Horváth család OKA-ja közötti 120 km-es távot.
Horváthék használtan vették az autót, amely a forgalmi tanúsága szerint Lada Oka, és az orrán is ilyen emblémát hord, a típustábla szerint szerpuhovi autó. A táblán 1992-es gyártás van feltüntetve, a papírok szerint 1993-as forgalomba helyezésű.
Élőben, közelről három dolog tűnt fel. Egyrészt valóban isssszonyúan kicsinek tűnik az autó, másodszor meglepően nagy üvegfelületeket látunk, harmadrészt (ahhoz képest, hogy sosem állt garázsban, és napi használatban volt) ránézésre is meglepően jó állapotú. Gazdájának elmondása szerint az OKA-val rendszeresen hordtak árut a boltjukba, és nagyjából 100km-es körzetben rendszeresen közlekedtek vele.
Az eredeti, klasszikus 650-es motort hordja az orrában. Az egyébként sem nagy motorteret az itt elhelyezett pótkerék, a levegőszűrőház, az ablakmosótartály és az akkumulátor uralja, a maradék juttott a motornak. Olyan benyomást kelt a kéthengeres, mint amikor a budapesti metró üléseire próbálunk hatodikként bekéredzkedni fagyos, télikabátos januári reggeleken.
A motor beindítása előtt nagyjából a Polski Fiat 126p nem éppen kifinomult járására számítottam. Nos, közel sem igaz - egy jól elhelyezett és megfelelően hangolt balansztengely csodákra képes, lásd a cikkindító képet. Odakint nagyjából -3 fok volt, az autó egy pillanat alatt feléledt, és 2-3 perc múlva a kézi szívatót visszatolva egyenletesebben járt, mint a három hengeres Suzuki 1.0. A közel sem üzemmeleg motor szokatlanul alacsony alapjáraton is csak egy egészen finom remegéssel jelezte, hogy még nem érzi igazán jól magát.
A tábla tanúsága szerint a 11102 verziót látjuk, ebből is a 8901. példányt. A típuszám alapján úgy fest, az autó eredetileg valamilyen mozgássérültek számára átalakított darab lehetett. Ezt erősíti az a tény, hogy "alap" OKA-k csak 1995-től készültek Szerpuhovban.
Beszállás után következett a meglepetés. Na nem abban, hogy mindenfelől jól ismert Lada-alkatrészek köszönnek vissza (a műszeregység például egy 2101-ből átvett, 160-ig skálázott darab). Inkább a helykínálat, ami igazán meglep. Az első ülések eredeti állásában több, mint kényelmesen elférek a 180 centimmel, cseppet sem természetellenes pozícióban...
...majd kényelmesen beülhetek magam mögé, ahol olyan lábtér fogad, amely, ha nem is óriási, de mindenképpen döbbenetes egy ekkora autótól. Rásdásul nem bonyolult feladat a hátraszállás, az ajtónyílás kb. 1/3-a felszabadul az előredöntött ülésekkel.
A csomagtartónál kezdtem gondolkodni arról, hogy valami hiba lehet a téridő-kontíniumban. Egészen egyszerűen a külső és a belső méretek nem összeegyeztethetőek. Az utastér után úgy gondoltam, a csomagtérnek gyakorlatilag az elsősegély-csomag befogadására elegendő hely marad, esetleg még egy kisebb izzókészlet a tetejére. Ehhez képest itt nagyjából egy régi Suzuki Swiftnek megfelelő helyet találunk, igaz, más arányokkal - ez mélyebb, mint amilyen hosszú. Persze, könnyű így, a pótkereket ugye előre pakolták.
Az ülések két mozdulattal kompletten, üléspárnával együtt dönthetőek, és ekkor következik az, hogy az autót elhelyezhetjük saját csomagtartójában. A képen talán nem érzékelhető, de én bizony nehezen tudtam összeegyeztetni a külső és a belső méreteket.
Amint a képeken látható, egy nem túl mezítlábas autóról van szó, hiszen hátsó ablakmosót és törlőt is kapott. Utóbbiról egyébként kis csalódással olvastam le a cirill betűs Cделано в СССР feliratot, hiszen milyen szép is lett volna a Bakony aljában egy tőlük több ezer kilométerre készült autón lefotózni a Bakony Művek feliratot :)
Azt gondolom, érdemes volt élőben megnézni, megtapogatni. Ha helyem lenne az udvaron (még udvar sincs...), biztosan bevásárolnék. Akár ritkaságként, akár mindennapi olcsó futkosóautóként, az OKA ma is megállná a helyét.
Nagyon köszönöm Horváth Ferencnek és családjának, akik vadidegenként is szívesen fogadták a szemtelen autóbuzit (mármint engem). Sajnos a látogatás relatíve rövidre sikeredett, részben az iszonyú hideg szél miatt, részben pedig amiatt, hogy eleve alapos késéssel érkeztünk. Így a tervezettnél jóval kevesebb képet is készítettem, de remélem, az autó lényege így is látható.
Megjegyzem, az autó most is eladó, javaslom bárkinek, aki atombiztos, olcsó kisautóban gondolkodik. Telefonszám fentebb olvasható.
Ex-Szoci autók még:
Trabant
Skoda 1203 mikrobusz
Dacia 500 Lastun
1.1 (3) 2007 (4) 500 (4) 50years (5) Kriebstein (2) Németország (2) Sachsen (2) Abarth (2) Ablaktörlő (2) Akrobatika (3) Alfa (3) Alkatrész (2) Alpine (2) Alsóörs (8) Anyád (3) Aranykezű (2) Arc (3) Auchan (2) Audi (2) Auto (3) Autobuzik (4) Autó (137) Autódoktor (2) Autópálya (5) Balatonakali (2) Baleset (9) Bamako (3) Baromállat (8) Beag (3) Belga (2) Belsöség (3) Belsőség (3) Benzinkút (2) Biztosítás (4) Blog (12) Bmw (9) Bontó (2) Bovito (2) Breakdance (2) Budapest (4) Buran (4) Camptourist (5) Carrera (2) Chrome (2) Chrysler (2) Commodore (3) Csernobil (3) Csomagtértető (5) Ddr (4) Drezda (2) E32 (4) E85 (4) Englishrussia (3) F*szkivan (40) Facebook (2) Farsang (2) Felújítás (8) Ferrari (4) Fiat (5) Film (5) Ford (3) Forma1 (9) Fotó (5) Félkegyelmű (2) Füsti (2) Ghia (2) Gif (2) Giulietta (2) Google (4) Haj (2) Hajtány (2) Hamilton (3) Hellókarácsony (7) Horch (3) Háború (3) Hétvége (2) Hó (3) Hülyeállat (71) Hűtő (2) Ikarus (2) Index (3) Iwiw (6) Jogosítvány (2) Jogszabály (2) Játék (3) Karmann (2) Karácsony (2) Kirándulás (4) Klub (2) Kocka (2) Komment (2) Kretén (2) Kultúra (6) Költözés (2) Könyv (4) Közlekedés (33) Lada (3) Lamborghini (3) Lancia (2) Leltár (2) Lewis (3) Link (2) Loituma (2) Lol (9) Lowtyo (3) Lánglovagok (3) M6 (3) Madonna (3) Mercedes (2) Mikulás (2) Motor (2) Motorosfutár (2) Mozi (6) Multicar (2) Munkahely (2) Mátra (2) Média (4) Napi_meló (6) Ndk (10) Nyaralás (5) Német (3) Nő (2) Oka (2) Olaszország (5) Orosz (16) Orr (24) Park (3) Parkoló (5) Party (3) Partyarcok (4) Partyfotó (4) Partyretard (3) Pc (2) Photoshop (3) Plus/4 (2) Pobjeda (2) Porsche (3) Posta (2) Poén (30) Projekt (2) Prokee (44) Prokee.hu (2) Prototípus (3) Prototípusok (3) Punk (3) Póló (2) Raikkonen (2) Recsk (2) Reklám (5) Renault (2) Retro (32) Romeo (2) Rtl (2) Rubik (2) Ruckwarts (2) Sachsenring (3) Shuttle (2) Spider (2) Splash (2) Steyr (2) Stratos (2) Suzuki (10) Swift (5) Szilánkok (3) Szovjet (3) Szovjetunió (3) Százhalombatta (8) Sírkő (2) Találkozó (17) Tank (2) Tatra (2) Tc_gyorsulás (2) Technika (63) Telefon (2) Tesco (5) Totalcar (12) Trabant (95) Traktor (2) Tramp (2) Tuning (18) Tv (2) Tél (3) Tévhitek (2) Tököl (3) Történelem (4) Tűzoltó (3) Tűzoltóság (3) Usb (2) Utazás (2) Utánfutó (3) Vasút (4) Vasúttörténeti (3) Velence (3) Vers (2) Veterán (9) Viasat3 (2) Video (14) Videopályázat (3) Villamos (2) Vizsga (2) Voyager (2) Vw (7) Vásárlás (2) Wartburg (9) Web (16) Webshop (2) Wiper (2) Zene (11) Zwickau (8) árvíz (2) érd (3) érdekes (62) űrprogram (3) űrsikló (3)