Valójában még csak nem is a Buran volt az első orosz "reciklálható" űrjármű. Az oroszok már az 50-es években is úgy gondolkodtak, hogy kis "űrcsónakokban" szállítanák az űrhajósaikat - ám a felsőbb politika természetesen leállította a projektet, 10-15 éves lemaradást eredményezve ezzel a szovjet űrprogramban. A lassú, de kifizetődőbb fejlesztés helyett inkább a gyors, de kétséges eredményeket hozó utat választották, csupán azért, hogy előbb juttassanak embert az űrbe, mint a NASA.A Buran volt az első igazi, újrafelhasználható, működő, embert szállító űreszköz a Szovjetunióban. Egy valódi űrrepülőgép volt, amely fellövés után föld körüli pályára állhatott, majd onnan visszatérve landolni tudott egy erre alkalmas repülőtéren. Az első olyan űrjárművük volt, amely nem csupán eszközöket juttathatott az űrbe, de elláthatta azok karbantartási, javítási feladatait, majd biztonságban vissza tudott térni a Földre.
A "Spiral" űrcsónak fejlesztését az 1950-es évek elején kezdték, majd néhány év elteltével fel is függesztették. 1969 körül újraéledt a projekt, és első, ember nélküli űrrepülését 1971-ben végezte, tíz évvel a NASA első fellövése előtt (!), majd néhány újabb pilóta nélküli űrrepülés, és legalább egy, légkörön belüli, ember által vezetett próbarepülés után 1979-ben leállították. Az űrcsónakot a kifejezetten erre a célra tervezett, nagy magasságra épített repülőgép "lőtte volna ki".
Szintén pilóta nélküli repülésre tervezték a BOR-4 és BOR-5 siklókat. Előbbi kis túlzással a Spiral 1:2 arányban kicsinyített mása volt, és a Buranhoz használt hőálló bevonatok teszteléséhez használták. A BOR-4 legalább négy dokumentált, távvezérelt repülést végzett, majd visszatérve a Föld légkörébe, kétszer a Fekete-tengeren, kétszer az Indiai-óceánon landolt.
A BOR-5 hasonló céllal készült, de a Buran 1:8 arányú mása volt. 1984 és 1988 között legalább öt alkalommal lőttek fel öt különböző modellt.
A leszállási manőver fékezéssel kezdődik, majd az űrrepülőgép átfordul a leszállási irányba. A légköri fékezés 90 km-en kezdődik meg. Az automatikus leszállás 40 km magasságban kezdődik, s egészen a leszállópályán történő megállásig tart. Emberi jelenlét sem az indítás, sem a leszállás közben nem szükséges.
Az automata leszállító rendszert a próbarepülések során (amikor is a világűrt nem érintették, a repülések szimplán a légkörben zajlottak) többször tesztelték, a nyolcadik repülés alkalmával, 1986 decemberében Levcsenko és Sukin űrhajósok csupán az „ellenőr” szerepét játszották leszálláskor.
1988-ban, a Buran első, és egyben utolsó valódi űrrepülésekor, rendkívül rossz időjárási körülmények uralkodtak, a 64 km/h-s oldalszélben, 340 km/h-s sebességgel a már kiengedett futóművek megérintették a 84 méter széles, 4,5 km hosszú leszállópályát. A három ezután kinyíló fékezőernyő tovább csökkentette az űrsikló sebességét. 9 óra 25 perckor, csupán másfél méterre a pálya középvonalától, és mindössze 1 másodperccel (!) elvétve a tervezett leszállás idejét, a Burán űrrepülőgép csendben megállt.
1.1 (3) 2007 (4) 500 (4) 50years (5) Kriebstein (2) Németország (2) Sachsen (2) Abarth (2) Ablaktörlő (2) Akrobatika (3) Alfa (3) Alkatrész (2) Alpine (2) Alsóörs (8) Anyád (3) Aranykezű (2) Arc (3) Auchan (2) Audi (2) Auto (3) Autobuzik (4) Autó (137) Autódoktor (2) Autópálya (5) Balatonakali (2) Baleset (9) Bamako (3) Baromállat (8) Beag (3) Belga (2) Belsöség (3) Belsőség (3) Benzinkút (2) Biztosítás (4) Blog (12) Bmw (9) Bontó (2) Bovito (2) Breakdance (2) Budapest (4) Buran (4) Camptourist (5) Carrera (2) Chrome (2) Chrysler (2) Commodore (3) Csernobil (3) Csomagtértető (5) Ddr (4) Drezda (2) E32 (4) E85 (4) Englishrussia (3) F*szkivan (40) Facebook (2) Farsang (2) Felújítás (8) Ferrari (4) Fiat (5) Film (5) Ford (3) Forma1 (9) Fotó (5) Félkegyelmű (2) Füsti (2) Ghia (2) Gif (2) Giulietta (2) Google (4) Haj (2) Hajtány (2) Hamilton (3) Hellókarácsony (7) Horch (3) Háború (3) Hétvége (2) Hó (3) Hülyeállat (71) Hűtő (2) Ikarus (2) Index (3) Iwiw (6) Jogosítvány (2) Jogszabály (2) Játék (3) Karmann (2) Karácsony (2) Kirándulás (4) Klub (2) Kocka (2) Komment (2) Kretén (2) Kultúra (6) Költözés (2) Könyv (4) Közlekedés (33) Lada (3) Lamborghini (3) Lancia (2) Leltár (2) Lewis (3) Link (2) Loituma (2) Lol (9) Lowtyo (3) Lánglovagok (3) M6 (3) Madonna (3) Mercedes (2) Mikulás (2) Motor (2) Motorosfutár (2) Mozi (6) Multicar (2) Munkahely (2) Mátra (2) Média (4) Napi_meló (6) Ndk (10) Nyaralás (5) Német (3) Nő (2) Oka (2) Olaszország (5) Orosz (16) Orr (24) Park (3) Parkoló (5) Party (3) Partyarcok (4) Partyfotó (4) Partyretard (3) Pc (2) Photoshop (3) Plus/4 (2) Pobjeda (2) Porsche (3) Posta (2) Poén (30) Projekt (2) Prokee (44) Prokee.hu (2) Prototípus (3) Prototípusok (3) Punk (3) Póló (2) Raikkonen (2) Recsk (2) Reklám (5) Renault (2) Retro (32) Romeo (2) Rtl (2) Rubik (2) Ruckwarts (2) Sachsenring (3) Shuttle (2) Spider (2) Splash (2) Steyr (2) Stratos (2) Suzuki (10) Swift (5) Szilánkok (3) Szovjet (3) Szovjetunió (3) Százhalombatta (8) Sírkő (2) Találkozó (17) Tank (2) Tatra (2) Tc_gyorsulás (2) Technika (63) Telefon (2) Tesco (5) Totalcar (12) Trabant (95) Traktor (2) Tramp (2) Tuning (18) Tv (2) Tél (3) Tévhitek (2) Tököl (3) Történelem (4) Tűzoltó (3) Tűzoltóság (3) Usb (2) Utazás (2) Utánfutó (3) Vasút (4) Vasúttörténeti (3) Velence (3) Vers (2) Veterán (9) Viasat3 (2) Video (14) Videopályázat (3) Villamos (2) Vizsga (2) Voyager (2) Vw (7) Vásárlás (2) Wartburg (9) Web (16) Webshop (2) Wiper (2) Zene (11) Zwickau (8) árvíz (2) érd (3) érdekes (62) űrprogram (3) űrsikló (3)